Smíření

24.12.2018

Ačkoliv nejsem markeťák a marketingu se věnuji z donucení, dnešní zamyšlení se ponese právě v duchu marketingu. Zaujala mě reklama firmy CZC, která se příznačně jmenuje Smíření.

Obchod s elektronikou CZC má na tramvajích reklamní polepy se svými výrobky. To není nic neobvyklého. Ovšem není to obyčejná reklama, je to reklama na elektroniku, mobily, počítače a podobné výrobky se sloganem "V Alze to mají nejspíš taky". Na reklamním polepu není na hlavním místě fotka nabízeného zboží, ale fotka dvou spojených dlaní: jedné lidské, druhé zelené, která patří mimozemšťanu Alzákovi. A nyní pochopíte, proč se reklama jmenuje Smíření.

Nejenže je reklama vtipná, dle mého soudu je převratná. Převratná nejen v obchodě, ale i v naší době: teď narážím na politiku. Zvykli jsme si, že v současném světě každý každého očerňuje, konkurenci zejména. Konkurenci obchodní, osobní i politickou. V minulých měsících jsme si díky volbám užili dost a dost nevybíravé kritiky, a někdy i házení bláta a špíny.

Většina reklam není o výhodách, možnostech a vylepšeních, ale o špinění konkurenta. Kupte naše výrobky, vyberte si nás, ne protože jsme lepší a máme lepší výrobky, ale protože ty jiné výrobky a jiné služby jsou špatné, horší, nedostatečné. Volte nás, ne proto, že my službu lidem bereme jako poslání, ale proto, že tamti jen lžou a kradou. Vyberte si mě, ne proto, že jsem v oboru nejlepší a budu za vaši firmu dýchat, ale protože ten druhý je flákač a nemakačenko. Kam jsme se to vlastně posunuli? Jak podivně to vnímáme konkurenci? Ať je to obchod, politik, kolega, člověk nebo firma, je to jen někdo, kdo byl kdysi taky na startu a denně se snaží dál fungovat. Někdo s větším, jiný s menším úspěchem. Pravda, ten s větším úspěchem nám, českým povahám, hodně leží v žaludku.

A najednou někdo před Vánoci přijde s reklamou "Smíření". Smíření s konkurencí. Konkurence v obchodě byla, je a bude. Bez konkurence by to přece nešlo. Jak bychom mohli růst osobně nebo obchodně, kdybychom neměli srovnání? Kdybychom neměli mety, kterých chceme dosáhnout? Kdyby někdo nebyl lepší než my, nebyl dál než my, nedokázal víc než my? Jak mít srovnání, když všichni budeme jen průměrní ?

Nevnímám reklamu obchodu CZC jako snahu dosáhnout mety obchodu Alza, protože neumím posoudit, kdo z nich je lepší, horší nebo jiný. Vnímám tuto reklamu jako výraz vysokého a velkého uvědomění, že dvě velké firmy mohou fungovat na jednom trhu, a obě mohou fungovat dobře a mít své spokojené zákazníky. Někdo nakupuje jen v Alze, jiný jen v CZC, někdo tam i tam. To je normální a přirozené. Proč by měl tedy jeden obchod očerňovat ten druhý? Možná by reklama typu "máme lepší výrobky než Alza" taky měla úspěch. Možná taky ne. Ale reklama usmíření je prostě průlomová a nemůžete si jí nevšimnout.

A podle mého je průlomová ve vnímání obchodu i světa. Ve vnímání života, a v té naší české kotlině zvlášť. Přeji si v tomto předvánočním čase, abychom přestali vnímat konkurenci jako něco, co tu nemá být. Ať je nám všem heslo "Smíření" výzvou.